o Technológiach

Ako sa rodí Galanta z nadhľadu

Ako sa rodí Galanta z nadhľadu

Na facebooku som raz uverejnil pár fotiek z môjho ranného plánovaného letu v Galantskom parku. Čochvíľa sa začali páčiť priateľom na facebooku a keď som ich dal zdierať v skupine Naša Galanta, počet priaznivých ohlasov divákov začal výrazne stúpať a príjemne ma prekvapil. V tom čase som lietal ešte len s kvadrokoptérkou značky Blade 350QX.  Jedná sa o prvotinu od tejto značky, veľmi populárnu a cenovo prístupnú. Keďže som už vlastnil ovládač značky Spektrum, nemusel som si kupovať nový. Po skúsenostiach s lietaním s lietadlami a helikoptérami som zistil, že lietať taký dron je vlastne hračka. Mal by to zvládnuť každý začiatočník, čo sa k veci postaví rozvážne.

Moja prvá kvadrokoptérka

Moja prvá kvadrokoptérka – Blade 350QX

Ale skúsme sa na to pozrieť s troškou teórie.. Určite ste počuli o kvadrokoptérach, či hexakoptérach, atď. Podľa počtu vrtúľ (aspoň 3 na kvalifikáciu do kategórie treba) sa delia na kvadro, hexa, octo, a tak ďalej. Najbežnejšie sú kvadrokoptéri so 4mi vrtuľami. Tá moja dokázala uniesť malú modelársku kamerku, ktorú som si sám namontoval na Gimbal.

Apropo Gimbal. To je také to zariadenie, čo má v sebe zabudované gyroskopy, ktoré udržujú kamerku stále v rovnováhe. Podľa kvality gimbalov, sa môže jednať o 2, alebo až 3 osový gimbal. V praxi to znamená, že gimbal kompenzuje naklonenie nosného modelu v 2 osiach, tretia je na manuálne otáčanie v osi Y.

Gimbal s primontovanou kamerkou

Keďže sa jednalo o prvú radu, moja kvadrokoptérka bola vybavená len 2200 mAh LiPo batériou, na ktorú ak by som lietal s výrobným zaťažením, tak by som vedel vo vzduchu ostať asi 7-8 minút. Keďže som si ale pridal Gimbal, ktorý bol síce z hliníka, no mal v sebe ďalšie dva motory, plus kamerku, ktorej som musel dať vlastnú baterku, vo vzduchu som vedel ostať možno tak 5 minút.

Namiesto pôžitku z lietania, ostal stres a rýchle manévrovanie, aby som stihol čo to natočiť. Keďže som z tejto kvadrokoptéry na zemi nevidel aktuálne snímaný obraz, vo väčšej výške sa mohlo stať, že som stratil orientáciu a nevedel, kde je vľavo a kde vpravo. Toto sa mi stalo aj v parku, no našťastie je aj táto kvadrokoptéra vybavená poistkou, tzv. RTH tlačidlom. RTH je skratka pre return to home, teda na návrat domov. Je to veľmi uživateľsky priateľská a dôležitá funkcia hlavne pre začiatočníkov. Proste na začiatku letu počkáte, kým si kvadrokoptéra nájde GPS satelity a až potom vzlietnete. V prípade straty orientácie, či nedajbože kompletnej straty viditeľnosti stačí prepnúť gombík na ovládači a kvadrokoptérka dostane pokyn aby sa vrátila domov. Tá na základe svojej polohy podla GPS sa otočí správnym smerom, vzlietne do výšky 25 metrov aby náhodou cestou nevletela do stromu či inej prekážky a elegantne sa vráti nad štartovacie miesto a sama pristane. Musím povedať, že túto funkciu som využil iba raz, pretože som jej neveril, že bude fungovať, ale naštastie zafungovala a moja kvadrokoptéra sa mi krásne vrátila, akoby sa ani nechumelilo.

Na začiatok mi to však stačilo a toto hobby ma naozaj dostalo. Po úspechu fotografií na facebooku som si bol istý, že nie som jediný, komu sa takéto fotky páčia a tak som sa rozhodol pokračovať. Starú kvadrokoptéru som predal, a rozhodol som sa zhotoviť si kvadrokoptéru sám. Chcel som niečo kompaktné, ale zároveň robustné, niečo, čo unesie kamerku, bude vedieť vysielať obraz na zem a ostať vo vzduchu dlhšie.

tbsdiscoverypro

Preslávený TBS Discovery Pro, jedna z high end kvadrokoptér. Nevýhodou je jej menšia kompaktnosť oproti mojmu Xu Gong V2. Keďže ramená sa nedajú zložiť na polovicu. Tikadlá vzadu sú anténky UHF prijímača, ktorý funguje na inej frekvencii ako môj 2.4GHz prijímač. Je ale vhodnejší na väčsie vzdialenosti – 2 a viac kilometrov, ktoré sú ale v EU aj tak nelegálne.

 

Po dlhom pátraní som objavil kvadrokoptéru od firmy Immersion RC, typ Xu Gong V2. Táto kvadrokoptéra sa značne podobá na preslávený TBS Discovery, ale za zlomok ceny. Akurát ju dodávajú v rozobratom stave. To mi však vôbec nevadilo, pretože ako moja manželka hovorieva, niekedy má pocit, že radšej staviam a prerábam, ako lietam. A naozaj, za stolom som strávil určite viac času ako v teréne. Proste ma to napĺňa niečo stavať, modelovať, zlepšovať.

Xu Gong V2

Xu Gong V2 v poukladanom stave, hravo sa mestí do batohu, či kufríka. Vďaka kĺbovému riešenie ramien sa dajú zložie na polovicu a zároven sa vrtule ocitnú nad telom kvadrokoptérky v strede, takže zbytočne nepredlžujú, či nerozširujú veľkosť modelu, iba prekrívajú už zabratý priestor trupu.

A tak som si objednal rám z Anglicka, spolu s motormi, regulátormi napätia a základnou doskou. Všetko bolo potrebné  zmontovať dokopy a musím povedať, že som za tým strávil pár večerov. Po prvom úspešnom lete som si bol istý, že to bola správna voľba. Vo vzduchu som dokázal ostať 17 minút s rezervou na pristátie. Odrazu som mal kopec času sa správne otočiť, nastaviť správny uhol a užiť si jednoducho let.

DSC02277

Pripravená na odlet. Biely disk na stožiariku je anténa na príjem satelitov, biely hríbik na obrázku vpravo je vysielacia anténa pre obraz (schovaná vnútri v plaste) Žltá kamerka SJ4000 – 80 eurová náhrada GoPro.

Novinkou mi bolo aj FPV, tzv. First Person View, keď pilot riadi model tak, že na zemi vidí na monitore, alebo v okuliaroch s displayom obraz, ktorý vidí kvadrokoptéra. Nielenže vidím obraz z kamerky, ktorá je napevno primontovaná k trupu modelu, ale si viem aj prepnúť na vyváženú kameru na Gimbale a vidieť, čo práve natáčam. Ak sa mi neľúbi náklon kamery, na ovládači mi stačí pootočiť trošku potenciometer a kamera na diaľku zmení uhol. Tak sa môžem napríklad pozrieť pod seba, či nastaviť sklon pri lete dopredu.

DSC02281

Môj ovládač Spektrum DX9 s namontovaným monitorom od čínskeho výrobcu Feelworld. Má dve antény, kvôli redundancii a variabilite. Tá nalavo je vhodná na väčšie vzdialenosti (Clover Leaf), tá napravo za lepšie pokryje kratšie vzdialenosti. (taká je aj na wifi routri doma..)

 

Ďalšou novinkou je aj OSD, tzv. On Screen Display, teda niečo ako keď si na televízore zapnete teletex v priesvitnom móde. Navrch obrazu, čo mi vysiela kamera na zem sa premietajú ešte telemetrické údaje a údaje o polohe. Tak napríklad vidím, koľko som minul z baterky, aká je momentálna spotreba (tá sa môže líšiť podľa poveternostných podmienok), aká je letová výška, rýchlosť, atď. Tiež vidím malú šipočku, ktorá mi ukazuje smer domov. Takže ak lietam v neznámom prostredí a odrazu neviem ktorým smerom letím, stačí mi nasmerovať šípku do smeru letu a viem, že letím k štartu.

DSC02286

Blízky pohľad na OSD, obrázok je už po pristátí, takže niektoré údaje sú prekrité. Vlavo hore 2km/h je rýchlosť po štarte, 3m je vzdialenosť od štartu, dole vidieť napätie v baterke, spotrebu v mAh/min, či v Ampéroch alebo celkovo spotrebované množstvo v mAh. (kapacita baterky je 5000 mAh a váži zhruba 450gramov)

 

Po nalietaní asi 20 letov som sa už odvážil zalietať si aj v centre mesta. Aby som dodržal predpisy, letel som skoro ráno, aby som náhodou neletel nikomu nad hlavou a bol vzdialený od ľudí. Výsledok môžete vidieť na priloženom videu.

V danej tematike by som rád pokračoval a nakrútil sériu preletov ponad Galantu, keďže je to moje rodné mesto a rád by som potešil jej obyvateľov a mojich známych, či rodinu výsledkami môjho hobby. Na obrázky, či video sa sám rád pozerám, a veľa vecí vyzerá takto z nadhľadu, ako to veľmi výstižne pomenoval môj kamarát Rado, úplne inak.

Možno by sme sa mali aj my občas pozerať na niektoré veci z nadhľadu a život v našom meste by bol hneď o čosi krajší.

Kliknutím pridať komentár

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

o Technológiach

Viac na o Technológiach

Akú tlačiareň si vybrať domov

Rado31. januára 2016

Smartfón HTC One M9 sa prehrieva

admin19. marca 2015

PayPal – dobrý sluha, zlý pán!

admin10. marca 2015